2014

artikel in het boek Tile Envy door Deborah Osborne, over de volgens haar 60 beste tegeldesigners in de wereld.

Marieke Bouman spent most of her time working as an architect and a structural engineer, and she brings much of that background into her work. In her smaller sculptural pieces, there is a sense of microcosm, with layers and textures creating a three-dimensional tableau that is reminiscent of an urban plan. In the town of Lunteren in her native country, The Netherlands, Bouman made five tile panels as part of a greater urban installation, that were adhered to the façades of local buildings. Each of the tiled mini-murals is relevant to the building it was made to adorn, speaking of local traditions that are still very much alive.

2013

uitgebreid artikel door Piet Augustijn in het blad Keramiek ter gelegenheid van de overzichtstentoonstelling in het raadhuis in Ede.

artikel in het boek 5000 Years of tiles (British Museum) door Hans van Lemmen over de Tegelroute Lunteren.

Zie ook www.hansvanlemmen.co.uk

2012

artikel in het blad Keramiek over de Tegelroute in Lunteren.

2009

artikel in het blad Keramiek over de tegeltableaus in de Brouwershoef in Ede.

Tegeltotaal 1-2008

De hoogte in. Driedimensionaal tegelwerk in Otterlo.
Olivier van Bemmei.

Driedimensionaal denken. niet iedere tegelontwerper doet dat. Kunstenares Marieke Bouman is echter een uitzondering. In het Nederlands tegelmuseum toont zij haar werk. De expositie is naar aanleiding van een tegeltableau dat de kunstenares maakte, met daarop een afbeelding van het raadhuis van Ede. De gemeente kocht dit tableau en gaf het in bruikleen aan het tegelmuseum.

Groepstentoonstelling met leerlingen in Huis Kernhem te Ede.
Petra Roelofsen.

Overdaad. Bij binnenkomst overvalt je het werk van Marieke Bouman. Veel, heel veel gebeurt er in haar aquarellen. Teksten, pijlen, kleurvlakken, mensvormen. Alles krijgt zijn plek op het beeldvlak. Toch geeft die overdaad geen chaotische indruk. De composities zijn weloverwogen en de werken stralen daardoor een bepaalde rust uit. Veel van de teksten die ze gebruikt komen uit het Hebreeuws, Prachtige tekens die ze verwerkt in haar collageachtige aquarellen. Kleine etsen in de vensterbanken verwijzen naar de Hoogliederen.

Haar achtergrond als architect komt in het werk duidelijk naar voren. Architectonische elementen, stedelijke invloeden die het leven van een mens mede vormgeven. Labyrinten van herinneringen.

De Gelderlander. December 2005

Expositie keramische kunstwerken van Marieke Bouman en leendert van der Plas.
Cecile Korevaar

Het thema van een serie kunststukken van klei en verroest metaal van Bouman is reizen naar het hiernamaals. "Metaal verroest en is vergankelijk, net als het leven", legt Bouman uit. "Klei is voor eeuwig, mits goed bewaard", verduidelijkt Van der Plas. De objecten van Bouman hebben namen als De slagboom voor het hiernamaals en de brug over de Styx van Dante. De laatste halte voor het hiernamaals lijn 13 ontbreekt ook niet.